Nieuws

Gezond eten en drinken op school en daarbuiten? Laten we ervoor gaan!

Het nieuwe schooljaar is alweer een tijdje bezig. En de vraag is, kunnen we onze kinderen en willen we zelf als leerlingen of studenten gezonde keuzes maken?
We weten al jaren dat een gezond eetpatroon waarmee al op jonge leeftijd wordt begonnen, een goed effect heeft op de gezondheid in de rest van het leven. Maar tegelijkertijd zien we dat het heel lastig is om dat gezonde eetpatroon ook echt vol te houden. Hoe komt het dat jongens en meisjes op de middelbare school kiezen voor eten van de supermarkt of helemaal niet eten als ze op school zijn. Het is voor de meeste leerlingen spannend om bij de rest van de groep te horen. En als de rest van de groep het kinderachtig vindt om brood van huis mee te nemen, dan laat je dat al snel achterwege.

 

Lees meer...

Wil je graag wat meer energie hebben, maar lukt de sportschool niet? Wordt fit op jou manier.

Er zijn ontelbare manieren om fitter te worden. Benieuwd wat bij jou past? Ga naar onderstaande website, druk op start en krijg je eerste tip. Is dat niks voor jou? Geen punt. Probeer gewoon de volgende, of die daarna, of de volgende. Geef het een kans!

https://www.fitopjouwmanier.nl/

 

Volkoren brood, hoe weet ik wanneer het goed is?

In de supermarkt kun je van een hoop producten ook een volkoren versie vinden. Maar wat betekent het eigenlijk als het brood (donker)bruin van kleur is? Is een product dan gezonder? En wat zijn de verschillen met producten die wel of niet volkoren zijn?

Wat is volkoren? 

In niet-volkoren graanproducten wordt alleen de kern van een graankorrel gebruikt, maar in volkoren product wordt het meel gemaakt van de de hele korrel. De buitenkant van de korrel, die bestaat uit de zemel en de kiem, komt bij volkoren dus ook in het product terecht. Als zemelen en de kiemdeeltjes eruit worden gezeefd bij het vermalen van de graankorrels, ontstaat er bloem en geen meel. Wit brood wordt bijvoorbeeld gemaakt van bloem. 

Gezondheidsvoordelen van volkoren voedsel
25 procent lager risico op bepaalde hartziekten bij negentig gram volkorenproducten per dag.
25 procent lager risico op diabetes type 2 bij zestig gram volkorenproducten per dag.
10 procent lager risico op darmkanker bij negentig gram volkorenproducten per dag.

Bron: Voedingscentrum

Feit: als er volkoren in de naam van het brood staat, is het volkorenbrood
Fabel: bruiner brood is altijd volkoren, dus gezonder
Fabel: bruin meergranen brood is altijd volkoren en dus gezonder
Fabel: speltbrood is gezonder dan gewoon brood

Lees meer...

Wilt u iets aan uw gezondheid doen?

Mocht je de wens hebben met je gezondheid bezig te gaan via de juiste voeding voor jou, en je wilt hier graag goede begeleiding bij, neem dan gerust contact op met onze praktijk.

Zowel voor gezonde voeding, voor hulp bij afvallen of aankomen als goede voeding om uw klachten te verminderen. U kunt op verschillende manieren contact opnemen: via telefoonnummer 0546546870, via email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook kunt u op deze website het contactformulier invullen (klik hier). Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Wanneer u corona hebt gehad en u wilt weer aansterken, dan is aangepaste voeding hierbij heel belangrijk. Dit is ook erkend door de zorgverzekeraars en zij vergoeden hiervoor 7 uur per jaar aan consulten bij de diëtist.

De zorgverzekeraars vergoeden voor iedereen die verzekerd is  minimaal 180 minuten aan consulten per jaar. Bent u aanvullend verzekerd, dan komt daar vaak nog een aantal uren bij. Voor meer informatie, klik hier.

Corona Maatregelen

Als diëtist vallen wij onder de paramedische beroepen en zijn we gewoon open, met natuurlijk de nodige hygiëne maatregelen. Mondkapjes zijn niet verplicht, maar in de wachtkamer van de dokterspraktijken waar wij zitten heeft het wel de voorkeur. Binnen in ons kantoor is een mondkapje niet nodig, maar u  mag van ons vragen dat we een mondkapje dragen. We vragen dat niet van u, maar dat mag natuurlijk wel. We zitten achter een plexiglas scherm en daarmee zorgen we voor redelijke bescherming. 

De andere hydiëne maatregelijk blijven van kracht, zoals dat we geen handen schudden en1½ meter afstand proberen te houden.

Hebt u liever een telefonische afspraak of via beeldbellen dan is dit uiteraard mogelijk. Neem gerust contact op wanneer uw voorkeur uitgaat naar een telefonisch consult. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 0546546870 of op het mobiele nummer van uw diëtist.

 

NVD

Kwaliteitsregister Paramedici